Інтегрований урок з інформатики та читання у 4 класі «Легендарні жінки України часів козаччини Робота з об'єктами ОС Windows. Знайомство з програмою Test-W»


Технологічна карта уроку:

Організаційна інформація
Тема уроку
«Легендарні жінки України часів козаччини
Робота з об'єктами
ОС Windows. Знайомство
з програмою Test-W»

Зінтегровано предмети:
позакласне читання, інформатика.

Клас
4-Б клас
Автор уроку (ПІБ, посада)
Таряник Оксана Анатоліївна, вчитель початкових класів
Дьоміна Яна Вікторівна,
 вчитель інформатики
Освітній заклад
КЗ «Обухівська ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів»
Коротка характеристика класу
Учні переважно достатнього та високого рівнів, швидко йдуть на контакт, виконавча дисципліна на високому рівні. Учні вміють гарно висловлювати свої думки, більшість схильні до аналізу, порівняння, узагальнення.
Методична інформація
Тип уроку
Урок - подорож.
Мета уроку
Формування предметних компетентностей:

Інформаційно-цифрова: закріпити навички роботи з маніпулятором; опра­цювати прийоми перетягування об'єктів; формувати просторовий об­раз розташування клавіш на клавіатурі; вчити працювати з тестовою оболонкою.
 Інформаційно-культурна: ознайомити дітей із легендарними жінками України, які жили й діяли за часів козаччини; вдосконалювати навички читання мовчки.
Виховувати патріотизм, почуття любові та обов’язку до рідної країни України; виховувати естетичний смак, почуття прекрасного, збагачувати свій внутрішній світ.
Форматування ключових компетентностей:
Спілкування державною мовою
Уміння:
створювати інформаційні продукти та грамотно і безпечно комунікувати з використанням сучасних технологій державною (і рідною у разі відмінності) мовою;
Ставлення:
усвідомлення комунікаційної ролі ІТ;
уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на ІТ-тематику;
Основні компетентності у природничих науках і технологіях
Розвивати вміння досліджувати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати пам’ять, увагу, мислення; розвивати емоційне сприйняття; розвивати творчий підхід до поставленої задачі; створювати ситуації зацікавленості та позитивні емоції по відношенню до навчальної діяльності, сприяти підготовці учнів до життя, посиленню зв’язку теорії з практикою;
Обізнаність та самовираження у сфері культури Виховувати старанність та відповідальність; формувати і підтримувати прагнення учнів до відкриття нового; підвищувати інформаційну культуру учнів; виховувати вміння проводити об’єктивну самооцінку; виховувати творчий та естетичний підхід до роботи, бажання експериментувати.
Наскрізна лінія
Громадянська відповідальність  Спрямована на виховання відповідального громадянина своєї держави. Вагомою її складовою є формування в учнів культурної самосвідомості – здатності розуміти роль культури у становленні способу мислення і поведінки людей, шанобливого, толерантного ставлення до культурних надбань свого народу, країни, світу; усвідомлення власної значущості і відповідальності щодо причетності до свого народу
Здоров'я і безпека Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями. Формування духовно, емоційно, соціально, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Завдання уроку
Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, творчу уяву учнів; прищеплювати почуття патріотизму, гордості за український народ, прагнення пізнати історію рідного краю.
Викликати почуття гордості за свою країну, любові до рідної землі, тісно переплести вивчення нового матеріалу  з історією України.
Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, які актуалізують /набудуть/закріплять тощо учні в ході уроку
Під час актуалізації учні повторюють вивчене на попередньому уроці, при цьому вчаться порівнювати та швидко знаходити відповіді на поставлені питання;
Під час вивчення нового матеріалу учні розвивають навички дослідження, порівняння, узагальнення, вчаться вставляти, редагувати та форматувати об’єкти по темі дослідження;
Під час первинного теоретичного закріплення учні порівнюють між собою те, що вивчили, знаходять спільне, відмінне, вчаться пояснювати новий матеріал, використовуючи наукові терміни, розвивають мовленнєві навички;
На етапі закріплення матеріалу учні ще раз закріплюють те, що вивчали самі та застосовують отримані від інших учнів знання на практиці.
Необхідне обладнання і матеріали
Дошка прикрашена, комп’ютерна презентація, мультфільм «Маруся Богуславка», мережа Інтернет, ПК, тестовий Test-W, програма «Сходинок до інформатики» інструкції до виконання практичних робіт, книги, демонстраційні листи.
Методи: пояснення, демонстрація, бесіда, практична робота.


ХІД УРОКУ
I.       Організація класу.
II.     Оголошення теми уроку.
Учень 1. Любі друзі!
Хоч маленькі,
Ми вже добре про те знаєм,
Що зовемось українці
Й українських предків маєм.
Учень 2. Українці й українки
Всі кохають до загину
Славну землю батьків своїх —
Свою рідну Україну.
Учень 3. Але щоб цю землю свою
Міцно, щиро покохати,
Треба все її минуле
Добре вивчити, пізнати.
Учень 4. Треба знати те, як предки
На землі цій колись жили,
Як її грудьми своїми
Заступали-боронили.
Учень 5. Як за волю і за долю
Йшли у бій як на забаву,
Здобували собі рани,
Україні своїй славу.
Учень 6. Хай не буде ні одної
Української дитини,
Що не вміла б розказати
Про минуле України
Вчитель 1. Сьогодні на уроці позакласного читання та інформатики ми перегорнемо ще одну сторінку минулого України. Ми з вами багато читали про героїзм лицарів Запорозької Січі. Сьогодні ж поговоримо про славетних жінок часів козаччини.
Вчитель 2. Під час уроку ви зможете вдосконалити свої навички роботи з об'єктами ОС Windows. Комп'ютер допоможе вам оцінити свої знання літературного твору за допомогою спеціальної тестової оболонки. Також ми звернемося сьогодні до знайомих нам уже зі «Сходинок до інформатики» програм, які дещо змінені відповідно до теми з читання.
III. Робота над темою уроку.
Звіт про пошукову роботу.
Вчитель 1. Готуючись до сьогоднішнього уроку, ми вели пошукову роботу з цієї теми. І ось що цікавого знайшли наші слідопити.
Слідопит 1. У кожного козака були мати, сестра, кохана чи нарече­на, вірна дружина. Вони сумували, плакали, проводжаючи своїх воїнів на Січ, у далекі походи. Чимало сліз пролили, дожидаючи їх роками.
На плечі цих жінок лягали не тільки жіночі, а й чоловічі обов'язки. Коли на українські села й міста нападав ворог, жінки брали в руки зброю і захищали себе, своїх дітей, життя та майно.
На Запорозьку Січ під страхом смерті заборонялося приводити жінок. Ця заборона була викликана не зневагою до жінки, а високою пошаною до неї, відповідальністю за свої вчинки перед дівчиною, жін­кою, матір'ю. Хоч українських жінок і не пускали на Січ, все ж таки серед них було багато справжніх патріоток свого народу.
Слідопит 2. Тяжка і трагічна була доля українських жінок, особливо бранок, яких продавали на невільницьких ринках.
Однією з легендарних жіночих постатей, оспіваних у народних думах та історичних піснях, є українська дівчина-бранка Маруся Богуславка. Точних історичних відомостей про мужню патріотку не лишилося. З дум, пісень, переказів я дізнався, що жила вона в XVI ст., за походженням була попівною. У полон її захопили разом з трьома сестрами.
Маруся не втратила любові до рідного народу. Перебуваючи в неволі у турецького паші, вона відчинила темницю й випустила 700 козаків-невільників. Маруся звертається до своїх уже вільних співвітчизників із проханням повідомити про неї батькам у Богуслав і водночас застерегти, щоб вони не намагалися визволити її з неволі, бо вона «потурчилась, побусурменилась».
У фольклорних творах Маруся Богуславка набула рис узагальненого образу української патріотки, що здійснила подвиг в ім'я батьківщини.
У її рідному місті Богуславі, що на Київщині, Марусі встановлено пам'ятник.
1.      Робота над літературними творами.
Вчитель 1. Зараз ви прочитаєте уривок з народної думи. Пригадайте, у якому оповіданні, прочитаному вами раніше, описані ці ж самі події.
(Учні читають уривок з народної думи «Маруся Богуславка» на робочому столі ярлик Word «Маруся Богуславка»)
Що на Чорному морі,
На камені біленькому,
Там стояла темниця кам'яная.
Що у тій-то темниці
Пробувало сімсот козаків,
Бідних невольників.
То вони тридцять літ у неволі
пробувають,
Божого світу, сонця праведного
У вічі собі не видають...
Тоді дівка-бранка,
Маруся, попівна Богуславка,
Добре дбає,
 — До темниці приходжає,
Темницю відмикає,
Всіх козаків, бідних невольників,
На волю випускає і словами промовляє:
Ой, козаки, ви біднії невольники!
Кажу я вам, добре дбайте,
В городи християнські утікайте!
1)      Обговорення оповідання Романа Завадовича «Маруся Богуславка».
Вчитель 1. З яким оповіданням ви ознайомилися вдома?
Хто написав це оповідання?
Робота в парах.
Вчитель 2. Чи правильно ви зрозуміли прочитане, перевіримо за допомо­гою тестів (комп'ютерної тестової оболонки). Вам запропоновано 9 запитань, які будуть послідовно з'являтися на екрані, кожне з кількома варіантами відповідей, серед яких один або кілька варіантів можуть бути правильними. На кожне запитання ви відповідаєте, доки не стане активною кнопка «Наступна відповідь». Після відповіді на останнє питання стане активною кнопка «Показати результат тесту».
У правій частині вікна тестової оболонки знаходиться кольо­ровий прямокутник, колір якого відповідає певному рівню знань: зелений — високому, синій — достатньому, червоний — середньому, брунатний — низькому.
Після проходження тесту ви побачите свою оцінку — певну кількість балів. Знайдіть на робочому столі ярлик Тест, запустіть тест під назвою «Читання, 4 клас». Починайте відповідати.
Тест
1.      Як Маруся потрапила в Туреччину?
А Вкрав паша турецький.
Б Поїхала із сестрами.
В Вкрали турки-яничари.
2.      Ким вона стала для паші турецького?
А Дружиною.
Б Донькою.
В Рабинею.
3.      Що носила дівчина в серці?
А Чудовий український краєвид.
Б Круті скелясті береги.
В Білі хатки.
4.      Що почула Маруся під вежею?
А Крики людей.
Б Українську пісню.
В Шум води.
5.      Що вчинила дівчина потім?
А Відчинила темницю.
Б Пішла відпочивати в палати.
В Вагалася, що робити.
6.      Кого вона побачила в темниці?
А Турків.
Б Українських козаків.
В Яничарів.
7.      Що сказала Маруся невільникам?
А «Оце я вам двері на волю відчиняю».
Б «Я вас відпускаю».
В «Ви тепер — вільні».
8.      Чи повірили їй козаки спочатку?
А Так.
Б Ні.
9.      Що сказала дівчина останньому невільнику?
А «Я повернуся на батьківщину».
Б «Скажи, що я невільників відпустила».
В «Батькові-матері поклін передай!»
Вчитель 2. Перевірка тестів

Вчитель 2. Давайте доберемо якнайбільше слів-синонімів, які допоможуть охарактеризувати Марусю Богуславку.
Ці слова-синоніми вам теж допоможе підібрати комп'ютерна гра «Куди податись вояку?». Ви працюватимете з двома групами слів, із яких вам потрібно вибрати синоніми, антоніми та зайві слова. Згорніть вікно «кубиків» та відкрийте «вояків». На екрані —два старовинні замки, в одному мешкають синоніми, в другому — антоніми. Вояки тримають прапорці з написаними на них словами. Прочитавши слово, ви вказуєте воякові, до якого замку він повинен податися (клацнувши мишкою на відповідну стрілку). Якщо слово не належить ні до синонімів, ні до антонімів, клацніть «Далі».
Вчитель 1. Якою ж була Маруся? (від­важною, безстрашною, сміливою, хороброю.)
2)      Ознайомлення з образом Роксолани.
Слідопит 4. Не менш трагічною була доля Насті Лісовської, котра ввійшла в історію як Роксолана. Народилася вона в Україні, у м. Рогатині (тепер Івано-Франківська обл.).
Її захопили в полон турки і продали в гарем султана. З рабині вона стала дружиною султана Сулеймана і протягом багатьох років стримувала султана від походів на Україну. В її душі бриніли слова: «Я не відречусь, не відречусь ніколи від України». Так присягала собі Настя: «Не відречусь і не принижусь!»
Вчитель 2. Які ж слова бриніли в душі у Роксолани?
Комп'ютер допоможе вам пригадати слова Роксолани.
Знайдіть ярлик «Сходинки» на робочому столі та запустіть відповідну програму. У прихованому меню виберіть «Всі речення послідовно» та кількість пропущених кубиків — 60 %. Натисніть кнопку «Розпочати». Із пода­них кубиків з окремими складами, що розташовані на полицях, треба зібрати речення і правильно розставити розділові знаки. Починайте складати кубики, а комп'ютер оцінить правильність виконання роботи словом «Молодець!»
(Я не відречусь ніколи від України!)
Вчитель 1. Давайте разом повторимо ці слова, яким Настя Лісовська за­лишалася вірною все своє життя. Долю Роксолани майстерно описав Павло Загребельний у своєму романі «Роксолана». Коли ви станете старшими, ви, сподіваюся, познайомитесь із ним.
Вчитель 2. Сьогодні ви дізнаєтесь іще про одну жінку, яку називають «золотим голосом України».
Ліна Костенко присвятила їй такі рядки:
Що нам потрібно було на війні?
Шаблі, знамена і її пісні!

3)      Ознайомлення з образом Марусі Чурай
Вчитель 1. Ви прочитаєте повідомлення про Марусю Чурай, а потім відповісте на запитання: ким же була юна полтавчанка?
Вчитель 2. Закрийте «Сходинки» та відкрийте текст про Марусю Чурай за допомогою відповідного ярлика на робочому столі. (Учні читають уривок з народної думи «Маруся Чурай» на робочому столі ярлик Word «Маруся Чурай»)
Маруся Чурай
«Золотим голосом України» того часу вважають Марусю Чурай. Яскравою і водночас сумною сторінкою нашої історії є життя і творчість полтавської співачки і поетеси. Жила і творила вона за часів Богдана Хмельницького. За переказами, Маруся народилася 1625 року в Полтаві в родині козака Гордія Чурая.
Дівчина була вродлива, мала гарний голос, добре серце, веселий характер.
За свій короткий вік (всього 28 років) вона пережила чимало: смерть батька, страченого у Варшаві, палке кохання до козака та його зраду. І горе, й радість, і гіркий сум, і боротьба зі шлях­тою вилились у пісні, які давно стали народними.
Ліна Костенко присвятила їй такі рядки:
Ця дівчина не просто так, Маруся.
Це — голос наш. Це — пісня. Це — душа.
Що нам потрібно було на війні?
Шаблі, знамена і її пісні!
Вчитель 1. Ким же була Маруся Чурай?
Де вона народилася?
Якою вона була дівчиною?
Скільки років вона прожила?
Що ж пережила Маруся?
Які рядки присвятила Марусі Чурай Ліна Костенко?
Як ви їх розумієте?
Маруся Чурай склала понад 200 пісень. До нас дійшло небагато з них, але всі вони стали народними. У збірці «Дівчина із легенди» ви можете ознайомитися з Марусиними піснями. Зараз я назву пісні М. Чурай, а ви скажете, яку з них ви вчили на уроці музичного мистецтва: «За світ встали козаченьки», «В кінні греблі шумлять верби», «Грицю, Грицю, до роботи», «Їхав козак за Дунай».
Виконання пісні «Грицю, Грицю, до роботи».
IV. Підсумок уроку.
Вчитель 1. Про яких жінок часів козачини ми говорили? Яке почуття об'єднувало цих трьох жінок? Відповісти на запитання вам допоможуть зашифровані слова.
Вчитель 2. Закрийте текст, перейдіть до гри «Лабіринт», у якій зашифровані потрібні нам слова. В прихованому меню виберіть «Всі слова послі­довно». Зверніть увагу, що серед поданих літер будуть зайві. Якщо літера вибрана правильно, мишка проходить наступний відрізок шляху в лабіринті. Складіть слова.
 (Роксолана, Чурай, Богуславка)
Вчитель 1. Висновок. Цих жінок об'єднувало почуття любові до України.
Про легендарних жінок України наші сучасники склали пісню «Україночка» (слова А. Демиденка, музика Г. Татарченка).
Учениця виконує пісню «Україночка».
Вчитель 1. Хто з вас захоче більше дізнатися про легендарних жінок часів козацтва, зверніться до енциклопедій, книг, журналів.
Вчитель 2. Діти, з якими програмами ви сьогодні працювали? («Сходинки до інформатики», тестова оболонка, текстовий редактор MS Word.)
Вчитель 1. Чим цей урок відрізнявся від звичайного уроку читання? (Пра­цювали під час уроку за комп'ютерами: текст читали в електронному вигляді, переглядали портрети героїнь літературних творів на екрані, відповідали на тестові запитання та отримали оцінки за допомогою комп'ютерної програми, використовували «Сходинки до інформатики» для досягнення навчальної мети.)
Вчитель 2. А чим цей урок відрізнявся від звичайного уроку інформатики? (Слова у навчальних іграх «Куди податись вояку», «Слово в лабірин­ті» були змінені відповідно до змісту прочитаного твору; речення в навчальній грі «Кубики зі складами» відтворювали вислови Марусі Богуславки та Роксолани; питання, занесені в тестову оболонку, були на тему читання, а не інформатики.)
Узагальнення відповідей.





Популярні дописи з цього блогу